Soffpotatisar

Här är kvällens soffpotatisar. Efter jobb, matlagning, pappersrens och småstädande har jag landat bredvid Eric i soffan och känner mig så trött! Trött men glad! Snart dags för sängen dock.

Mors dag

Idag har jag tillbringat eftermiddagen hos mamma och Thomas. Hon fick en blomma av mig och Fia, och hon skämde bort oss med smörgåstårta, kladdkaka, kakor, jordgubbar och grädde... Nom nom!

Mamma är verkligen världens bästa mamma, och jag är glad att hon är min. Ställer alltid upp, lyssnar när jag behöver prata, ger goda råd och har grymt skön humor! Puss påre mamma!!

Jenny & Erik Utterberg

Så var de gifta, två av de finaste vänner ni kan tänka er.
Jenny & Erik Utterberg!

Igår kl 15.00. slog kyrkklockorna i Valbo kyrka för det vackra brudparet. Min Eric sjöng och spelade ingångs- och utgångsmusik, och två vackra låtar under ceremonin och det var så fint att tårar föll ned de flestas kinder.
Därefter följde en så härlig dag med busskjuts ut till Furuviksbrygga, bubbel och snittar på bryggan i solen, en trerättersmiddag med så vackra tal och sedan dans till liveband!

Idag vaknade jag 07.56. och förbannar mig själv att jag inte kan sova längre på morgonen... Jag är ju sliten från gårdagen!

Eric talar ut mot horisonten... ;-)

Lördag 25 maj

Världens bästa lördag! Två av våra fina vänner, Maria & Håkan, fick sin dotter idag. Två andra fina vänner, Jenny & Erik, gifter sig idag! Happy happy happy!!

New York 10-14 april 2013- # five

Vår sista dag i New York och jag vaknade upp nedstämd... Nej, det gjorde jag väl inte riktigt, men jag ville verkligen inte åka hem. Men solen sken äntligen och gjorde dagen perfekt för ett besök i Empire state building och en tur runt Central Park. Så det var vad vi gjorde!

Efter att ha packat iordning väskorna och checkat ut från hotellet, kilade vi några kvarter nedåt och käkade frukost på Starbucks- kaffe och bagels! Därefter var det dags för tidernas utsikt över Manhattan!

Up we go!

Efter en bra stund uppe i Empire state building begav vi oss nedåt igen.
Det var riktigt blåsigt och kyligt, kände mig lite svajig när vi kom ner på marknivå igen. Och då fortsatte vi nedåt under marknivå- tunnelbanan! Destination Central Park.

I Central Park hyrde vi cyklar och åkte runt hela parken. Stannade och solade,
fikade, kikade på baseball... En helt underbar eftermiddag helt enkelt.
Sunday in the park!

Eric utanför Dakota building och Strawberry field, till minne av John Lennon.

Sent på eftermiddagen begav vi oss tillbaka till hotellet där vi sedan blev hämtade av vår taxi som körde oss till JFK. Hemresan påbörjades. Det kändes skönt men samtidigt tråkigt- jag blev som så många andra kär i NewYork. Trots regnigt och kallt väder, så var resan riktigt härlig!

Vi ses igen NY!

New York 10-14 april 2013- # four

På lördagmorgonen var vädret mulet men som tur var regnade det inte. Vi ville inte vänta på nå finväder utan tog en taxi ner längs vattnet mot lower Manhattan. Här skulle traskas över Brooklyn bridge! Men först- en våffla med grädde och jordgubbar!

Vi traskade sedan upp mot Wall street och The raging bull. Där stod det för övrigt en hel folkhop och stirrade in i stjärten på tjuren... ASG! =D
Fika på Starbucks och allmänt strosande downtown. Lunchen intogs in da Village och därefter hittade vi på både Vänner-huset (det som visas lite titt som tätt i serien) och Carries trappa hihi! Me like! =)

Vi tog det riktigt lugnt denna dag och la tid på att bara vara. Det finns så mycket att se och göra, men det är också skönt att bara kika runt. Vi kommer ju definitivt att åka hit igen... Jag är helt fascinerad av hur stor stan är, och ändå så gemytlig. Rent och städat på gatorna, lätt att hitta och framförallt- så vänlig stämning! Jag älskar´t!

Mot kvällen gjorde vi oss iordning för middag downtown, och tog en taxi till Little Italy/ East Village. Eller ja, vi gick några kvarter nedåt först och då såg det mest ut såhär:

Jag vet inte hur många bilder vi har på Empire state, Chrysler och Flat iron building...
Anyhooo... Vi hittade ett supermysigt ställe med levande ljus, gott Cianti-vin och smarrig stenugnsbakad pizza.
Och ett jazzband som spelade. Himlen för Eric! =)

FYI: Vi åt annat än pizza också...

New York 10-14 april 2013- # three

På fredagmorgonen när vi vaknade möttes vi av ett ännu gråare NY. När vi gjort oss redo för ännu en dag på stan öste regnet ned. Varför hade vi inte tagit med oss regnponchos?? Men men, glada miner ändå! Vi beställde in god frukost på ett diner inte långt från oss, kaffe och bagels. Jag beställde en liten kaffe och fick en liten kaffe... I USA-mått! Storleken görs inte rättvisa på bilden... det var som att dricka en halv kanna kaffe! =)

Vi gick sedan vidare mot Times square för att fortsätta nedåt Broadway. Vi stannade dock först till vid en av teatrarna och köpte Broadwaybiljetter. Högst på önskelistan stod Tom Hanks show, men den var ju såklart slutsåld. Det blev Rock of Ages istället!
Bara för att det öste ned regn stanna vi till på ett mysigt café och tog en till kaffe. Till det en black and white cookie, medan vi kikade på människor som skyndade sig fram i regnet utanför.

Målet sedan var en musikaffär som heter Sam Ash där jag lämnade av Eric och gick på shoppingtur för mig själv. Macys, Victorias secret, Redken, Sephora, Forever 21, Michael Kors... Hur mycket finns det inte att gå lös på?? Efter några timmar gick jag tillbaka och fann Eric spelandes gitarr. Min älskling, han älskar verkligen att spela och vad är bättre än att göra det på en av NY´s största musikaffärer bland andra sköna musiker?

Vi gick snett över gatan och käkade pasta och burgare på ett diner med "skinnsäten" och servitriser i blå förkläden. =) Efter det knatade vi alla gator upp mot 40th street och stannade i affärer och fotade taxibilar, Madison square garden och byggnader... Är man turist så är man! =)

Alla bilder på NY´s gator är inte direkt tavelmaterial,
men de har sin charm ändå. Liksom staden.

Väl på hotellet blev det dusch och ombyte- kvällen bjöd på Broadwayshow! Kvällen blev helt fantastisk- musikalen var så jäkla bra!! Underbar musik, härliga artister och en underbar miljö. Tyvärr fick man inte fota därinne, men jag gjorde ett litet collage av andra bilder. Fotot nere till höger är det fotot Eric hann ta lite diskret innan en kvinna började gasta att det minsann var emot NY´s lag att fota inne i lokalen..! Yikes!

En av Broadways teatergator

Efter showen var slut och vi kom ut på gatan fick vi syn på en hel folkhop mittemot. Vi fattade direkt att det måste vara Tom Hanks som skulle komma ut, hans show gick på teatern mittemot. Mycket riktigt kom han ut efter ett tag, folk skrek och tjoade och poliser höll ordning runt omkring. Eric fotade och filmade, men jag stod som ett fån och bara glodde. Tom Hanks är min idol, han är den bäste skådis jag vet. Jag har gillat honom sedan jag vet inte hur länge och har sett alla hans filmer...
OMG, TOM HANKS!!!

Efter den härliga showen, och filmstjärnesmällen (och lite alkohol) strosade vi lite susiga och lyriska hemåt i natten. På vägen gick vi förbi The Letterman show. Så då har man sett den också. =)

New York 10-14 april 2013- # two

Vi vaknade 06.30. på torsdagmorgonen, pigga och glada! Idag stod lower Manhattan på schemat- strosa runt, se sevärdheter och shopping såklart! Vi tog på oss bekväma skor och begav oss nedåt först Park, sen Lexington avenue söderut. Så mysiga hus, brownstones, så underbara omgivningar! Vi letade länge och väl efter något mysigt ställe att äta frukost på, och gick förbi det ena och det andra fina stället. Hela tiden sa vi "Ett kvarter till, det kanske kommer något ÄNNU mysigare"... Till slut var jag så hungrig att Eric gjorde det enda rätta när jag stod grinig vid en vägkorsning i China town- tog med mig till McDonald´s ett stenkast bort och fick i mig kaffe och egg Mcmuffin! ;-) Lite kartläsning över hur långt vi gått och var vi skulle vidare blev också gjort.

Vidare ned mot Financial district och det dröjde inte länge förrän vi såg Freedom tower resa sig upp mot himlen. Det kändes hätftigt men samtidigt oerhört tragiskt att se den plats där 11 september-attackerna skedde för snart 12 år sedan. Sorgligt. Vi gick in på Ground zero och tillbringade en stund vid de enorma fontänerna, lyssna på en kör som sjöng och fotade. Det var en mäktig känsla som kom över en. På vägen dit mötte vi Superman. Det behövdes nog. =)

Efter Ground zero tog vi oss vidare till Battery park och Staten Island ferry. Köpte med oss lite fruktsallad som vi åt på båten och fotade NY skyline och Frihetsgudinnan. Tyvärr var vädret väldigt mulet och grått, men vad gjorde väl det? =)

Brooklyn bridge sparade vi och hoppades på att vädret skulle bli bättre någon av de andra dagarna. Istället blev det shopping, bland annat på Century 21. Vi strosade upp mot Bleecker street och åt supergod pizza på ett mysigt litet pizzahak. Vidare genom Soho och Chelsea, Eric kikade på vackra målningar i en liten butik. Å
h det var så mysigt att bara kika runt! =) Efter ett tag värkte benen och vi hoppade in i en taxi hemåt hotellet.

Efter en snabb vila och en dusch bytte vi om och tog oss ut på stan igen. Vi visste inte vad vi ville göra utan ville bara se stan by night. Återigen strosade vi omkring, kikade på folk, upplevde NY helt enkelt. Cowboys utan byxor bland annat! Lite shopping blev det också, affärerna var ju öppna till 02.00. En del iaf...
Middagen blev sen och bestod av korv med typ allt på hihi!

Syns dåligt men på bilden till höger är det faktiskt ett stillfoto av mig och Eric som visades på en enorm skärm ovanför Forever 21-butiken på Times square. Coolt!! ;-D

Ännu en härlig dag i New York. Grå, men ändå helt underbar!

New York 10-14 april 2013 - # one

I april i år slog vi till och bokade en resa till mitt drömresemål sedan långt tillbaka... New York! Även om vi pratat om det ett tag och tagit ledigt från jobbet i god tid, så måste jag ändå säga att resan kändes spontan. Vi var osäkra på om det var idé att åka så långt och till en sån världsmetropol när vi hade så få dagar att tillbringa där. Men oj så bra det blev! Veckan före bestämde vi att NY ändå är en stad vi vill tillbaka till så dessa dagar var bara början av vår upplevelse av det stora äpplet, och klickade oss sen in på Ticket och köpte oss flygbiljetter och hotell.

Vi började vår resa från Norra Köpmangatan 6a kl 02.30. den 10 april. Första planet gick 06.05. med destination Frankfurt. Därifrån gick sedan planet över Atlanten 10.20. och jag var lite nervös över att resa så långt över det enorma havet... Men det gick fint! God mat, gott vin, sköna säten och bra filmer- tack Lufthansa!

Vi landade på JFK runt lunchtid och efter vad som kändes som milslånga köer och 100 säkerhetskontroller stod vi äntligen med våra väskor och meddelade taxichauffören vår hotelladress på Manhattan. Bedford hotel, 40th street och Park avenue. Efter incheckning, snabb uppackning, dusch och ombyte var vi ute och strosade runt i våra kvarter. Solen sken och det gjorde jag också- vi var i NEW YORK! Vårt hotell hade Chrysler building i närheten å ena hållet, och Empire state building å andra. En tur förbi Empire state building och upp mot Broadway och Times square blev det innan vi begav oss tillbaka till hotellet igen. Ombyte igen för kvällen och ut på stan igen. Den här gången var middag och inhandling av tandkräm på att göra-listan. Vi hade nu varit vakna i ca 20 timmar och var så trötta att ögonen gick i kors... Det blev en enkel mexikansk middag på Lexington avenue, och när klockan var 20.00. låg vi nedbäddade i våra sköna sängar och snarkade gott. Det gick verkligen inte att vara vaken längre!

More to come...

Private eyes

För att en skön söndag som denna kräver det.. varsågod, lite skön musik.

Eric, mitt livs kärlek

Min man. Tihi! ;-)

Bröllop

Om en vecka är det dags för våra vänner Jenny & Erik att gifta sig.Jag längtar så, det ska bli så mysigt att få gå på bröllop. Jag längtar tillbaka till vår egen bröllopsdag, det var en så fantastisk upplevelse! Jag har ju inte lagt ut så många bilder från vår dag, men det ska jag göra. Underbart att gå igenom och minnas. =)

Skokärlek

Äntligen är de mina! Jag har trånat efter dessa sen de kom ut i butik men hejdat mig själv från att köpa dem... Men nu så, nu är de mina! Jag måste ju få unna mä... ;-D

Saknar

Åh vad jag saknar denna blogg... Jag vill skriva och lägga in bilder, vill kunna gå tillbaka och bläddra igenom vad jag gör i mitt liv, dokumentera det jag tycker är så härligt. Men tiden och viljan går inte ihop, dagarna fylls av jobb och aktiviteter som inte ger utrymme för att sitta ned och pyssla med bloggen... Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är skittråkigt med en låst blogg. Men vad göra när jag inte vill att mitt privatliv ska läsas av människor jag inte känner och kanske möter i mitt arbete? Det känns sådär. Och när min syster sedan råkat ut för en tragisk människa som stulit hennes bilder och använt dessa i en egen sjuk fantasivärld... Internets baksida. Men kanske jag låser upp den ändå.

Jag tänker att jag en kväll ska sitta ned och skriva ned allt som hänt. Lägga in alla vackra bilder. Jag har haft en fantastisk vår. Jag sprudlar av glädje för jag tycker att det finns så mycket fint att vara glad för. Jag är sjukt trött för att dagarna går i 190 hela tiden, men samtidigt sprallig för att människorna jag har runt mig varje dag ger mig så jäkla mycket energi. Familj, vänner, kollegor. Eric.

Jag kommer tillbaka, jag ska göra den här bloggen levande igen för min egen skull.